Przeciwwskazania dla chip tuningu

Home/Motoryzacja/Przeciwwskazania dla chip tuningu

Chip tuning poza swoimi zaletami jest mimo wszystko ingerencją w oprogramowanie silnika i z tego względu niesie ze sobą również ryzyko. Dowiedz się, jakie zagrożenia uwzględnić przed decyzją o wykonaniu chip tuningu Twojego auta.

Skutki niewłaściwie wykonanego chip tuningu

Ze względu na operację przeprogramowania sterownika silnika, konieczną przy okazji chip tuningu, ważne, by zabieg ten wykonał fachowiec na odpowiednio wyposażonym warsztacie. Decydując się na chip tuning nie warto więc kierować się niską ceną usługi.

Specjalista musi dokonać miarodajnej oceny silnika i w przypadku stwierdzenia uszkodzeń zrezygnować z chip tuningu. Samochód o mocy znacznie osłabionej względem wartości fabrycznej zdecydowanie nie kwalifikuje się do podniesienia parametrów. Nie mający takiej wiedzy mechanik będzie próbował wgrać program modyfikacyjny bez skutku. Wykonanie chip tuningu mimo usterek może za to doprowadzić do wybuchu turbosprężarki lub powstania w tłokach dziur. Źle wykonany chip tuning może też spowodować pogorszenie zamiast poprawy w zakresie emisji spalin.

Blog o chipowaniu aut

Ewentualne uszkodzenia mogą jednak oznaczać tylko czasowe odłożenie chip tuningu. Po wykonaniu napraw i ponownym teście na hamowni samochód może zostać zakwalifikowany do przeprogramowania.

Mówiąc o roli wiedzy mechanika przy wykonaniu chip tuningu, trzeba też pamiętać, jak ważny jest dobór odpowiedniego stopnia ingerencji w ustawienia fabryczne. Skutkiem niewłaściwej decyzji i złego dopasowania pracy silnika może dojść do jego przeciążenia, które z czasem wpłynie na pozostałe elementy. Przeciążony silnik działa niekorzystnie np. na przeniesienie napędu.

Rola wieku i przebiegu auta przy wykonaniu chip tuningu

Podniesienie mocy nie jest możliwe w przypadku aut posiadających silniki starszej generacji. Dotyczy to roczników z lat 80. i 90, które nie posiadają elektroniki. W takim przypadku znakiem sterowania mechanicznego jest bezpośrednie połączenie linki gazu z pompą wtryskową. Z kolei elektryczny pedał gazu oznacza obecność sterownika.

Przeciwwskazaniem do tuningu jest też przebieg powyżej 200 tys kilometrów. Dużą poprawkę trzeba brać przy autach używanych, które regularnie mają zerowane liczniki. Wówczas miarodajne jest jedynie badanie na hamowni, które pozwoli ocenić przybliżoną wartość faktycznie przejechanych kilometrów.

Chip tuning w rękach fachowców przebiega bezproblemowo i skutecznie. Doświadczony i uczciwy mechanik powie też od razu, gdy w danym aucie wykonanie chip tuningu jest niemożliwe. W takim przypadku najlepiej zdać się na opinię specjalisty i zrezygnować z podkręcania parametrów.

2017-09-14T14:12:55+00:00