Naprawa karoserii przy poważnych uszkodzeniach – od regeneracji do wymiany elementów karoserii

Home/Motoryzacja/Naprawa karoserii przy poważnych uszkodzeniach – od regeneracji do wymiany elementów karoserii

Konsekwencją kolizji drogowych, wypadków lub poszczególnych zdarzeń losowych i atmosferycznych mogą być rozległe uszkodzenia nadwozia auta, w tym również te, w których niezbędna okazuje się radykalna naprawa karoserii niż punktowe nieinwazyjne usuwanie wgnieceń. Gdy poszczególne elementy karoserii są bardzo zdeformowane, pęknięte, a dodatkowo powłoki lakieru uległy głębokim zniszczeniom, potrzebne są gruntowne działania przy użyciu zaawansowanych narzędzi oraz maszyn.

Potencjał panelowej naprawy karoserii – bez ingerencji w konstrukcję nośną auta

Reperacja poszycia karoserii niezbędna jest do przywrócenia poprzedniego stanu nadwozia, gdy doszło do uszkodzeń, których nie odwrócą działania bezinwazyjne. W naprawę karoserii zaangażowane zostają bardziej zaawansowane maszyny oraz urządzenia, które również przy tak znacznych deformacjach poszczególnych elementów pozwalają na przywrócenie jej dawnej świetności. Przykładem takiego działania są właśnie rozwiązania panelowe.

Atutem stosowania napraw panelowych jest gwarancja zachowania fabrycznych elementów karoserii. Bez konieczności wymiany drzwi, błotników czy pokrywy silnika oraz innych części nadwozia przywracany zostaje estetyczny wygląd i funkcjonalność całego pojazdu. Podczas takiej regeneracji stosowane są między innymi:

Wymagana naprawa karoserii w warsztacie blacharskim

  • Strong Puller – na wgniecionej powierzchni przygrzewane są specjalne niewielkie bity w pozycji pionowej, które unoszone są wraz z zapadniętymi elementami karoserii za pomocą ramion nadstawnych urządzenia; Strong Puller to mechanizm dźwigni, na tyle mocny, że:
    • z powodzeniem odwraca także te najbardziej widoczne nierówności,
    • działa od zewnątrz bez konieczności na przykład jednoczesnego masowania karoserii po stronie wewnętrznej,
    • sprawdza się na każdym uszkodzonym obszarze karoserii,

 

  • Easy Puller – zwany także małą wyciągarką – stanowi dopełnienie prac związanych z prostowaniem paneli zamkniętych, pozwala kontynuować naprawę rozpoczętą Strong Pullerem; tutaj również funkcjonuje mechanizm dźwigniowy, a w rezultacie:
    • zniwelowane zostają mniejsze odkształcenia na powierzchni karoserii,
    • elementy metalowe przygotowane zostają do prac ostatecznych, bardziej precyzyjnych,
    • możliwe jest jednoczesne miejscowe obkurczanie za sprawą wbudowanej elektrody punktowej.

Innowacyjne podejście do kwestii blacharskich związanych z nadwoziem auta sprawia, że części, które dawniej wymieniane były ze względu na czasochłonność napraw lub brak odpowiednich sprzętów, obecnie naprawiane są z powodzeniem i stanowią alternatywę dla wymiany, zazwyczaj bardziej korzystną finansową, wymagającą krótszego czasu oczekiwania na efekty.

Przy działaniach panelowych wspomnieć warto również o renowacji powłok lakieru. Ulegają one albo powierzchownemu uszkodzeniu, albo całkowitemu zniszczeniu zależnie od rozległości i głębokości szkód, dlatego do gamy wyżej wymienionych urządzeń dopisać należy szlifierkę kątową, której odpowiednio dobrana końcówka pozwala skutecznie i bezpiecznie zdjąć warstwy lakieru i przygotować powierzchnię do ponownego częściowego lub całościowego malowania.

Strategia działania w naprawie karoserii z większymi uszkodzeniami

Gdy pojazd ma bardzo uszkodzoną karoserię, z licznymi pęknięciami, przemieszczeniami oraz odkształceniami, może zapaść decyzja o działaniach bardziej radykalnych niż tradycyjna reperacja od zewnątrz. Naprawę karoserii planuje się wtedy w oparciu o konstrukcje i urządzenia, które pozwalają na profesjonalne:

  • prostowanie konstrukcji nośnych auta – dotyczy to między innymi słupków, progów oraz innych elementów, stanowiących szkielet pojazdu, a odbywa się z użyciem specjalistycznej ramy naprawczej,
  • przezbrajanie poszczególnych elementów – modyfikacja dotychczasowych powierzchni dla idealnego dopasowania do naprawionej struktury nośnej,
  • wymianę uszkodzonych elementów – demontaż poszczególnych części zewnętrznych i zastąpienie ich nowymi, gdy niemożliwa lub skrajnie nieopłacalna jest naprawa.

Decyzję o metodzie działania warto skonsultować z profesjonalistami, oddając auto do warsztatu blacharsko-lakierniczego, ponieważ samodzielne amatorskie naprawy ograniczają się zazwyczaj do schematycznych działań, a zatem nie sprawdzą się w przypadku niespodziewanych okoliczności. Przykładem może być proste z pozoru lakierowanie auta, gdy okaże się, że pod powłokami farby znajduje się dodatkowo nieprofesjonalnie położona wcześniej szpachla i warto karoserię fachowo naprostować, aby uniknąć ponownego szpachlowania.

Wymiana czy naprawa? Karoseria pod znakiem zapytania

Procesy naprawy karoserii po zdarzeniach drogowych lub poważnych aktach wandalizmu, wymagają radykalnych kroków, niemniej jednak za sprawą sprawdzonych metod branży blacharsko-lakierniczej można je przeprowadzić szybko oraz bezpiecznie.

Od renowacji poszczególnych elementów karoserii po ich wymianę w sytuacji, gdy naprawa jest bezzasadna, każdego dnia w profesjonalnych serwisach przywracany jest efektowny wygląd pojazdów oraz ich właściwości mechaniczne. Usługi bazujące na doświadczeniu i nowoczesnych rozwiązaniach to wytyczne, którymi powinni kierować się współcześni klienci.

2017-09-22T09:50:58+00:00